سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاره زمین زیر 44 میلیون تن زباله الکترونیکی در حال فروپاشی است

 

مقاله را به موارد دلخواه خود اضافه کنید مقاله را از قیمت ضایعات کامپیوتر موارد دلخواه خود حذف کنید

بازیافت

اتحادیه بین‌المللی ارتباطات روز چهارشنبه گزارشی منتشر کرد که در آن به کمبودهای جدی از جمله عدم قابلیت ردیابی 80 درصد زباله‌های الکتریکی و الکترونیکی تولید شده در سراسر جهان اشاره کرد. تغییرات در مدل های کسب و کار ضروری تلقی می شود

 

امروزه 53.6 درصد از جمعیت جهان یا 3.6 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می کنند. در سراسر جهان، 7.7 میلیارد اشتراک تلفن همراه وجود دارد. در ایالات متحده، 36 درصد از بزرگسالان دارای گوشی هوشمند، رایانه و تبلت هستند. از نظر فناوری، تجهیزاتی مانند یخچال، تهویه مطبوع، پمپ حرارتی، ماشین ظرفشویی، خشک کن، اجاق مایکروویو، جاروبرقی، کتری و غیره. مقرون به صرفه تر شده اند و طبقه متوسط ??جهان همچنان در حال رشد است. منسوخ شدن تکنولوژیکی تجهیزات مورد نظر سازندگان، رها شدن تجهیزات قدیمی و خرید تجهیزات جدید را تسریع می کند. این داده ها چشمگیر هستند. اما آنها با پدیده ای نه چندان باشکوه همراه هستند: " زباله های الکترونیکی" یا زباله های تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (WEEE).

معادل 4500 برج ایفل

در گزارشی که روز چهارشنبه توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) به همراه دانشگاه سازمان ملل متحد بن و انجمن بین‌المللی زباله‌های جامد منتشر شد، این اعداد برای خود صحبت می‌کنند. در سال 2016، این سیاره نزدیک به 44.7 میلیون تن زباله یا 6.1 کیلوگرم به ازای هر ساکن را تولید کرد. این معادل 4500 برج ایفل است. در سال 2014، ما به ازای هر نفر 5.8 کیلوگرم بودیم. ونسا گری، کارشناس زباله های الکترونیکی و رئیس بخش ارتباطات اضطراری برای کشورهای کمتر توسعه یافته در ITU، برای مشاهده رشد قوی در تولید و مصرف این کالاها، "نیاز فوری به اقدام وجود دارد". طبق پیش بینی ها، WEEE باید تا سال 2021 به 52.2 میلیون تن برسد.

 

همچنین بخوانید : چین دیگر زباله های پلاستیکی اروپا را نمی پذیرد

 

ITU نگران کمبود شدید فرآیندهای بازیافت است. از 44 میلیون تن زباله، 80 درصد آن قابل ردیابی نیست. آنها در زباله سوز، در محل های دفن زباله یا قبل از دور ریختن تا حدی توسط افراد بازیافت می شوند. تنها 20 درصد جمع آوری و بازیافت می شود. ونسا گری اذعان می کند: «این ارقام تکان دهنده هستند. نرخ بازیافت بسیار پایین است. فقط 41 کشور آمار را جمع آوری می کنند. با این حال، بدون چنین داده‌هایی، توسعه یک برنامه مدیریتی دشوار است.» با این حال، دو سوم کشورهای روی کره زمین قوانینی در این زمینه دارند. ونسا گری می گوید: «و تعداد آنها در حال افزایش است، حتی اگر قوانین ملی همیشه اعمال نشود. کشورهای توسعه یافته در صادرات زباله های خود به آفریقا تردیدی ندارند. در سال‌های 2015 و 2016، چندین عضو اتحادیه اروپا منبع 77 درصد تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مستعمل صادر شده به نیجریه بودند.

 

چین، بزرگترین تولید کننده زباله

آسیا قاره ای است که بیشترین تولید WEEE را با 18.2 میلیون تن در سال 2016 داشت. چین تقریباً همه رکوردها را شکست. این کشور پرجمعیت ترین کشور جهان است. این یک بازیگر اصلی در صنعت WEEE است، تقاضای داخلی قوی دارد و در بازیافت و به روز رسانی چنین تجهیزاتی بسیار فعال است. در حالی که این کشور بزرگترین تولید کننده زباله های الکتریکی و الکترونیکی (7.2 میلیون تن) در جهان است و پیش بینی ها به همان اندازه ترسناک هستند (27 میلیون تن تا سال 2030)، صنعت بازیافت بسیار پر رونقی دارد.

 

همچنین بخوانید : آسیا در زیر کوهی از زباله های الکترونیکی غرق می شود

 

چین مراکز بازیافت عظیمی دارد که می تواند میلیاردها دلار هزینه داشته باشد. اما این یک صنعت پر رونق است. بسیاری از کشورهای کوچک که توانایی پرداخت چنین تسهیلاتی را ندارند زباله های خود را به چین صادر می کنند. آفریقا WEEE زیادی تولید نمی کند، اما اغلب به عنوان محل تخلیه برای کشورهای ثروتمند استفاده می شود. در اروپا زباله های زیادی وجود دارد، اما نرخ بازیافت نیز بالاترین میزان در این سیاره است. اسکاندیناوی مانند نروژ (74?) و سوئد (69?) در نوع خود یک مدل است. سوئیس همچنین دارای یک مدل بسیار کارآمد مدیریت WEEE (74%) است.

 

منافع مدیریت خوب برای حفاظت از محیط زیست بسیار مهم است. WEEE حاوی پلاستیک و عناصری مانند طلا، نقره، مس، پلاتین، آلومینیوم، سرب، جیوه، خاک های کمیاب است. به گفته دانشگاه سازمان ملل، این افراد بهبود یافته اند

https://arkabazyaft.ir/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%db%8c%d9%88%d8%aa%d8%b1/