سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آجیل و سلامت افراد مسن: مروری بر روایت

 

اگرچه اثرات مفید آجیل بر بیماری های قلبی متابولیک بادام زمینی روکش دار اصفهان به خوبی ثابت شده است، اما اطلاعات کمی در مورد اثرات آجیل بر بیماری های مرتبط با افزایش سن وجود دارد. با توجه به اینکه بیماری‌های مرتبط با افزایش سن دارای مسیرهای بیولوژیکی زیادی با بیماری‌های متابولیک قلبی هستند، این احتمال وجود دارد که رژیم‌های غذایی سرشار از آجیل در بهبود شرایط مرتبط با افزایش سن مفید باشد. هدف از این بررسی، خلاصه کردن یافته های مطالعاتی بود که ارتباط یا اثرات مصرف آجیل را به تنهایی یا به عنوان بخشی از الگوی غذایی، بر روی سه عامل اصلی مرتبط با سن -طول تلومر، سارکوپنیا، و عملکرد شناختی- بررسی کردند. در افراد مسن به طور کلی، شواهد موجود در حال حاضر نشان می دهد که مصرف آجیل، به ویژه زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم یا در یک دوره طولانی مصرف شود، با نتایج مثبتی مانند طول تلومر طولانی تر، کاهش خطر سارکوپنی و شناخت بهتر در افراد مسن مرتبط است. مطالعات آتی مداخله‌ای، طولانی‌مدت و با توان کافی برای نتیجه‌گیری قطعی در مورد اثرات مصرف آجیل بر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، به منظور اطلاع‌رسانی به توصیه‌های غذایی برای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی همیشگی افراد مسن مورد نیاز است.

کلمات کلیدی: آجیل; بزرگسالان مسن؛ سالخورده؛ کیفیت زندگی؛ تلومر؛ سارکوپنی؛ شناخت؛ کیفیت رژیم غذایی

1. معرفی

امید به زندگی انسان در سطح جهانی افزایش یافته است و نرخ افزایش در کشورهای صنعتی سریعتر بوده است [1]. امید به زندگی بیشتر را می توان تا حد زیادی به پیشرفت های پزشکی نسبت داد که به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر را کاهش می دهد [2]. به دلیل افزایش طول عمر، پیری سالم و کیفیت زندگی بهتر در میان سالمندان اهمیت بیشتری پیدا می کند [3]. کیفیت زندگی سالمندان چند بعدی است و به عوامل زیر بستگی دارد: (الف) عوامل فردی، به عنوان مثال، رضایت از سلامت جسمی/روانی، ظرفیت عملکردی (خودمختاری)، راحتی عاطفی، معنویت و امنیت مالی؛ و (ب) عوامل محیطی، به عنوان مثال، تعامل اجتماعی، شبکه و حمایت [4].

تمرکز این بررسی بر این است که چگونه مصرف آجیل به تنهایی یا به عنوان بخشی از الگوی رژیم غذایی می تواند کیفیت زندگی افراد مسن را بهبود بخشد. ما پیشنهاد می کنیم که آجیل ممکن است کیفیت زندگی افراد مسن را از طریق ارتقای سلامت، عملکرد شناختی و ظرفیت عملکردی بهتر در این جمعیت بهبود بخشد، همانطور که در چارچوب مفهومی زیر نشان داده شده است (شکل 1). این چارچوب بر این فرض استوار است که آجیل، که سرشار از مواد مغذی ضروری است، کیفیت رژیم غذایی و وضعیت کلی تغذیه افراد مسن را بهبود می بخشد (به بررسی قبلی [5] مراجعه کنید). همانطور که در این چارچوب مشخص شده است، کیفیت تغذیه و رژیم غذایی بهتر به نوبه خود سلامت، رفاه و کیفیت زندگی سالمندان را بهبود می بخشد.

Ijerph 18 01848 g001 550 شکل 1. یک چارچوب مفهومی از چگونگی بهبود کیفیت زندگی افراد مسن تر.

تعدادی از بررسی های قبلی فواید آجیل را بر تنظیم وزن بدن [6،7]، بهبود عملکرد عروقی و پیشگیری از سرطان [8] و بیماری های متابولیک مانند بیماری های قلبی عروقی [9،10] و دیابت نوع 2 نشان داده اند. 10،11]، که در بین افراد مسن شایع است. بنابراین، این جنبه ها دیگر در این بررسی مورد توجه قرار نخواهند گرفت. در عوض، ما سایر حوزه‌های نوظهور مانند اثرات بالقوه آجیل بر طول تلومر، عضله و عملکرد، و عملکرد شناختی افراد مسن را بررسی خواهیم کرد. این جنبه‌ها اهمیت دارند زیرا طول تلومر نشان‌دهنده مهم پیری است [12]، در حالی که عملکرد فیزیکی و شناختی مطلوب به افراد مسن اجازه می‌دهد تا زمانی که ممکن است مستقل زندگی کنند. همچنین توجه به این نکته مهم است که نواحی نوظهور مورد بحث در این بررسی مستقل از مناطق به خوبی تثبیت شده نشان داده شده در شکل 1 نیستند. برای مثال، طول تلومر با شروع چندین بیماری مرتبط با سن مرتبط است [13]، و نشان داده شده است که عملکرد عروقی بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارد [14].

در این مرور داستانی، یافته‌های مطالعاتی را خلاصه می‌کنیم که ارتباط یا اثرات مصرف آجیل را بر طول تلومر، عضله و عملکرد، و عملکرد شناختی افراد مسن‌تر بررسی کرده‌اند. اینها حوزه های نوظهور در تحقیقات آجیل هستند. بنابراین، ما مطالعاتی را گنجانده ایم که تأثیر nu را بررسی کرده اند